5-6 latki
ROZWÓJ MOWY PIĘCIO-SZEŚCIOLATKA
PRAWIDŁOWO ROZWIJAJĄCY SIĘ PIĘCIOLATEK
Nadal zadaje wiele pytań, jest ciekawy świata;
Wypowiada się w kilku zdaniach, utrzymując kolejność zdarzeń i zależność przyczynowo-skutkową opowiadania;
Wyjaśnia znaczenie słów;
Opisuje przedmioty, wymieniając ich cechy i zastosowanie;
Używa poprawnych form w mowie gramatycznych (agramatyzmy zanikają), uruchamia się autokorekcja;
Wymawia wszystkie głoski języka polskiego prócz głoski "R" (może, ale nie musi jeszcze jej wymawiać);
Zasób słownictwa to około 2000 słów, słownik ten stale się poszerza.
PRAWIDŁOWO ROZWIJAJĄCY SIĘ SZEŚCIOLATEK
Wymawia już wszystkie głoski języka polskiego;
Potrafi rymować i bawić się słowami;
Zasób słownictwa – od 3000 do 4500 słów.
PIĘCIO-, SZEŚCIOLATEK
Jest w okresie ostatecznego kształtowania się systemu językowego;
Posiada coraz bogatszy słownik, znacznie poprawia się jego zdolność narracji i umiejętność tworzenia kilkuzdaniowych wypowiedzi;
W czasie zabawy chętnie wciela się w inne role;
Potrafi ładnie się przywitać i pożegnać, wie, że inaczej musi się zachowywać podczas rozmowy z rodzicami, panią w przedszkolu i rówieśnikami;
Ma świadomość tego, że dzieci w innych krajach mówią w innym języku niż on.
Wybierz się na konsultację logopedyczną, jeśli Twoje dziecko:
Mówi inaczej niż jego rówieśnicy;
Mówi niezrozumiale dla osób spoza rodziny;
Głoski: [s, z, c, dz];[sz, ż, cz, dż]; [ś, ź, ć, dź] mówi z językiem wsuniętym między zęby;
Nie wymawia głosek [sz, ż, cz, dż];
Wymawia nieprawidłowo głoskę „r” (tzw. „r” francuskie);
Dziecko 6-letnie nie wymawia głoski "r" lub zastępuje ją głoskami „j” , „l”;
Posiada tzw. mowę świszczącą;
Jąka się, zacina, mówi za szybko lub za wolno;
Nie zwraca uwagi na rozmówcę, nie utrzymuje z nim kontaktu wzrokowego;
Przestało mówić w ogóle lub mówi tylko w określonym środowisku;
Często oddycha ustami (z wyjątkiem choroby).
Przed rozpoczęciem nauki w szkole mowa dziecka powinna być w pełni ukształtowana. Pozwoli to uniknąć trudności w czytaniu i pisaniu, a także uchroni dziecko przed dyskomfortem lub wstydem związanym z trudnościami artykulacyjnymi.
Rodzicu, jeżeli cokolwiek niepokoi Cię w mowie dziecka, nie czekaj, udaj się do specjalisty. Zwlekanie z pomocą dziecku, które ma problem komunikacyjny działa na jego niekorzyść. Im szybciej zaczniecie terapię, tym szybciej się ona zakończy. Wiele dzieci chodzi na zajęcia logopedyczne, w efekcie czego pięknie mówią i co najważniejsze - bardzo te zajęcia lubią.
Zadbaj o dobry i równy START swojego dziecka w progi szkolne.
Bibliografia:
Emiluta- Rozya D., Wspomaganie rozwoju mowy dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1994.
Opracowanie:
Logopeda: mgr Jolanta Idzikowska
PLAKAT 1 [.pdf, 1.57 MB] PLAKAT 2 [.jpg, 215.04 kB] PLAKAT 3 [.png, 254.35 kB]
PLAKAT 4 [.png, 299.69 kB]