Podstawy gry w szachy
1. Szachownica
Partia gry w szachyodbywa się pomiędzy dwoma graczami, którzy wykonująruchy na przemian swoimi bierkami na kwadratowej tablicy zwanej „szachownicą“. Szachownica składa się z 64 kwadratowych pól, równej wielkości, na przemian jasnych lub białych i ciemnych lub czarnych.Linie szachownicy są oznaczone literami (od a do h) i cyframi (od 1 do 8).
Zasady szachowe - Szachownica
Na szachownicy da się zauważyć linie proste: pionowe, poziome oraz linie skośne zwane diagonalami.
2. Król to najważniejsza figura w całych szachach. Króla trzeba chronić przed atakami przeciwnika. Porusza się on o jedno pole w każdym kierunku, ale nie może wejść na pole zagrożone biciem. Króla można szachować i matować, ale nie wolno go zbijać. Król zawsze jest na szachownicy.
Nie da się zaatakować króla przeciwnego własnym królem (Dzieci uczą się wierszyka -"Król do króla się nie przytula"), więc jeślina szachownicy są tylko królowie,mamy remis.
Zasady szachowe - Król
3. Hetman to najsilniejsza figura na szachownicy, ale nie tak ważna jak król. Porusza się w każdą stronę na dowolną odległość, stojący na środku szachownicy atakuje aż 27 pól.Każdy zawodnik ma na początku partii jednego hetmana.Hetman, tak jak inne figury (poza królem) może zostać zbity.
Zasady szachowe - Hetman
4. Wieża porusza się po liniach prostych na dowolną odległość, aż do spotkania innej bierki. Nie może przeskakiwać żadnych bierek. Każdy zawodnik ma na początku partii dwie wieże.
Zasady szachowe - Wieża
5. Goniec porusza się po liniach przekątnych na dowolną ilość pól. Nie może przeskakiwać żadnych bierek. Każdy zawodnik ma na początku partii dwa gońce. Jeden stoi na polu białym, a drugi na polu czarnym.
- goniec jasno-polowy – chodzący po jasnych polach,
- goniec ciemno-polowy – chodzący po ciemnych polach.
Zasady szachowe - Goniec
6. Skoczek jest bardzo ciekawą figurą, która jako jedyna przeskakuje inne bierki. Skacze na jedno z najbliższych pól, które nie jest położone na liniach prostych lub przekątnych. Każdy zawodnik ma na początku partii dwa skoczki. Skoczek porusza się tak, jakby chodził po kształcie litery L. (Dzieci bardzo lubią tą figurę).
Zasady szachowe - Skoczek
7. Pionek jest najsłabszą bierką, może poruszać się o jedno pole tylko do przodu pod warunkiem, że wybrane pole nie jest zajęte. Jeżeli pionek wykonuje pierwszy ruch, może poruszyć się o dwa pola. Pionek jest jedyną bierką, która może poruszać się tylko w jednym kierunku, do przodu. Bije na skosy o jedno pole, również do przodu. Gdy pionek dojdzie na końcowe pole następuje promocja. Pionek może zamienić się w dowolną figurę.
Zasady szachowe - Pionek
8. Ustawienie początkowe bierek na szachownicy. Białe zawsze stoją na liniach 1 i 2, a czarne na 7 i 8. Biały król stoi na czarnym polu, a czarny król stoi na białym polu. Bierki ustawiamy na na środku pola. Białe zawsze zaczynają grę.
Zasady szachowe - Ustawienie bierek