KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka, do klauzuli informacyjnej masz dostęp w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

4 latki

ROZWÓJ MOWY CZTEROLATKA

PRAWIDŁOWO ROZWIJAJĄCY SIĘ CZTEROLATEK

  • jest w okresie pytań: Dlaczego?;

  • posiada coraz bogatsze słownictwo;

  • używa wyrazów nazywających cechy (przymiotników i przysłówków);

  • posługuje się zdaniami złożonymi;

  • rozpoznaje kolory;

  • wykonuje coraz bardziej skomplikowane polecenia;

  • ogranicza używanie neologizmów dziecięcych i błędów gramatycznych;

  • zaczyna wypowiadać słowa podkreślające przeżywane emocje (np. wspaniale!, świetnie!, ojej..., super!);

  • rozumie i nazywa związki przyczynowo-skutkowe;

  • mówi o wydarzeniach przeszłych, teraźniejszych i przeszłych;

  • posługuje się przyimkami określającymi usytuowanie przedmiotu lub osoby ( na, pod, obok, do, w, za, itd.);

  • wymawia wszystkie głoski języka polskiego prócz: "sz-ż-cz-dż, r"

Wybierz się na konsultację logopedyczną, jeśli Twoje dziecko:

  • wydaje nieartykułowane dźwięki;

  • porozumiewa się tylko za pomocą pojedynczych słów;

  • nie rozumie poleceń słownych lub jego reakcja wskazuje na niepełne zrozumienie;

  • mówi w sposób niezrozumiały dla otoczenia;

  • wsuwa język miedzy zęby w czasie wymowy głosek, najczęściej "s-z-c-dz/ ś-ź-ć-dź";

  • głoski dźwięczne wymawia bezdźwięcznie, np. zamiast woda mówi fota, zamiast buda mówi puta;

  • nie wymawia głosek "k", "g", zastępuje je głoskami "t", "d", np. zamiast koło mówi toło, zamiast gol mówi dol;

  • głoski: "s, z, c, dz" zamienia na głoski "ś, ź, ć, dź";

  • ma przetrwały niemowlęcy odruch połykania lub parafunkcje: ssanie kciuka, butelki;

  • manifestuje objawy nasilonej niepłynności mowy i uświadamia je sobie.

DRODZY RODZICE ORAZ OPIEKUNOWIE

  • Często ze mną rozmawiajcie. To pozytywnie wpłynie na moją zdolność komunikacji.

  • Zadawajcie mi pytania: Kto? Co robi? Dlaczego? Kiedy?, aby mobilizować mnie do myślenia i tworzenia dłuższych wypowiedzi.

  • Odpowiadajcie na moje pytania, nawet jeśli stawiam ich bardzo dużo. Wasze odpowiedzi zaspokoją moją ciekawość, poszerzą wiedzę i będą dla mnie właściwym wzorcem językowym.

  • Uczmy się razem wierszyków, zagadek i piosenek. To usprawni moją pamięć i wzbogaci słownictwo.

  • Oglądajmy razem obrazki. Swoimi pytaniami mobilizujcie mnie do ich opisywania.

  • Czytajcie mi krótkie bajeczki i opowiadajcie historie, a następnie rozmawiajcie ze mną o bohaterach i treści. Zadawajcie pytania: Kto? Dlaczego? Z kim?, aby sprawdzić czy wszystko rozumiem.

Bibliografia:
Emiluta- Rozya D., Wspomaganie rozwoju mowy dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1994.

Opracowanie:
Logopeda: mgr Jolanta Idzikowska

PLAKAT 1     PLAKAT 2     PLAKAT 3