4 latki
ROZWÓJ MOWY CZTEROLATKA
PRAWIDŁOWO ROZWIJAJĄCY SIĘ CZTEROLATEK
Jest w okresie pytań: Dlaczego?;
Posiada coraz bogatsze słownictwo;
Używa wyrazów nazywających cechy (przymiotników i przysłówków);
Posługuje się zdaniami złożonymi;
Rozpoznaje kolory;
Wykonuje coraz bardziej skomplikowane polecenia;
Ogranicza używanie neologizmów dziecięcych i błędów gramatycznych;
Zaczyna wypowiadać słowa podkreślające przeżywane emocje (np. wspaniale!, świetnie!, ojej..., super!);
Rozumie i nazywa związki przyczynowo-skutkowe;
Mówi o wydarzeniach przeszłych, teraźniejszych i przeszłych;
Posługuje się przyimkami określającymi usytuowanie przedmiotu lub osoby ( na, pod, obok, do, w, za, itd.);
wymawia wszystkie głoski języka polskiego prócz: "sz-ż-cz-dż, r"
Wybierz się na konsultację logopedyczną, jeśli Twoje dziecko:
Wydaje nieartykułowane dźwięki;
Porozumiewa się tylko za pomocą pojedynczych słów;
Nie rozumie poleceń słownych lub jego reakcja wskazuje na niepełne zrozumienie;
Mówi w sposób niezrozumiały dla otoczenia;
Wsuwa język miedzy zęby w czasie wymowy głosek, najczęściej "s-z-c-dz/ ś-ź-ć-dź";
Głoski dźwięczne wymawia bezdźwięcznie, np. zamiast woda mówi fota, zamiast buda mówi puta;
Nie wymawia głosek "k", "g", zastępuje je głoskami "t", "d", np. zamiast koło mówi toło, zamiast gol mówi dol;
Głoski: "s, z, c, dz" zamienia na głoski "ś, ź, ć, dź";
Ma przetrwały niemowlęcy odruch połykania lub parafunkcje: ssanie kciuka, butelki;
Manifestuje objawy nasilonej niepłynności mowy i uświadamia je sobie.
DRODZY RODZICE ORAZ OPIEKUNOWIE
Często ze mną rozmawiajcie. To pozytywnie wpłynie na moją zdolność komunikacji.
Zadawajcie mi pytania: Kto? Co robi? Dlaczego? Kiedy?, aby mobilizować mnie do myślenia i tworzenia dłuższych wypowiedzi.
Odpowiadajcie na moje pytania, nawet jeśli stawiam ich bardzo dużo. Wasze odpowiedzi zaspokoją moją ciekawość, poszerzą wiedzę i będą dla mnie właściwym wzorcem językowym.
Uczmy się razem wierszyków, zagadek i piosenek. To usprawni moją pamięć i wzbogaci słownictwo.
Oglądajmy razem obrazki. Swoimi pytaniami mobilizujcie mnie do ich opisywania.
Czytajcie mi krótkie bajeczki i opowiadajcie historie, a następnie rozmawiajcie ze mną o bohaterach i treści. Zadawajcie pytania: Kto? Dlaczego? Z kim?, aby sprawdzić czy wszystko rozumiem.
Bibliografia:
Emiluta- Rozya D., Wspomaganie rozwoju mowy dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1994.
Opracowanie:
Logopeda: mgr Jolanta Idzikowska
PLAKAT 1 [.jpg, 359.83 kB] PLAKAT 2 [.jpg, 94.78 kB] PLAKAT 3 [.jpg, 61.40 kB]
PLAKAT 4 [.jpg, 239.99 kB]