Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Działania placówki promującej zdrowie

PLAN DZIAŁAŃ w latach 2019- 2022

  1. Cel: Zwiększenie liczby dzieci, które świadomie będą dbały o racjonalne odżywianie i higienę jamy ustnej

Kryterium sukcesu:

80% rodziców poda, że:

- zwraca uwagę na dobre nawyki żywieniowe i zdrowy styl życia,

- zauważa, że zmniejsza się częstotliwość i intensywność występowania choroby próchnicowej zębów u dzieci,

- angażowano ich do podejmowania działań w zakresie promocji zdrowia,

90% rodziców poda, że zauważa, że dzieci nabyły wiedzę dotyczącą prawidłowego odzywania oraz dbania o higienę jamy ustnej.

Sposób sprawdzenia, czy osiągnięto cel (sukces):

Co wskaże, że osiągnięto cel? Odsetki badanych rodziców dzieci, odsetki badanych nauczycieli

Jak sprawdzimy, czy osiągnięto cel? Badanie ankietowe rodziców, nauczycieli, pracowników niepedagogicznych;, technika „ Narysuj i opowiedz”

Kto i kiedy sprawdzi, czy osiągnięto cel? Nauczyciele i koordynator promocji zdrowia; czerwiec 2022 r.

  1. Zadania

Nazwa zadania

Kryterium sukcesu

Sposób realizacji

Okres/termin realizacji

Wykonawcy/ osoby odpowiedzialne

Potrzebne środki/zasoby

Sposób sprawdzenia wykonania zadania

1.Doskonalenie nauczycieli

100%

Dokonanie wstępnej diagnozy przez zespół ds. promocji zdrowia.

Spotkania zespołu ds. promocji zdrowia.

IX 2019

 

 

IX 2019

IX 2021

Zespół ds. promocji zdrowia

Papier, tusz

Program promocji zdrowia

2. Doskonalenie nauczycieli

100%

Udział w konferencji „ Ogólnopolski certyfikat Placówki Promującej Zdrowie- założenia, działania, procedura”- zorganizowanej w WODN w Sieradzu

IX 2019

Ewa Iwańska

Jadwiga Nazarska

 

Zaświadczenie

3.Doskonalenie nauczycieli

100%

Opracowanie harmonogramu działań, zadań do realizacji programu promocji zdrowia pt. „ Zdrowo się odżywiamy i o higienę jamy ustnej dbamy”.

Spotkanie zespołu ds. promocji zdrowia

IX 2019

Zespół ds. promocji zdrowia

Papier, tusz

Program promocji zdrowia

4.Promowanie zdrowego stylu życia, realizacja zajęć dotyczących zdrowego odżywiania i dbania o higienę jamy ustnej.

90%

Realizacja tematów kompleksowych, prowadzenie działań edukacyjnych z dziećmi z zakresu zdrowego odżywiania się oraz dbania o higienę jamy ustnej.

IX 2019-VI 2020

Wszystkie grupy wiekowe.

Nauczyciele z grup

Środki na zakup papieru, tuszu, materiałów papierniczych

Zdjęcia, scenariusze zajęć, wpisy w dziennikach zajęć

5. Przedstawienie Radzie Pedagogicznej referatu dotyczącego tego, jak stan zębów wpływa na zdrowie dziecka.

100%

Opracowanie referatu dla nauczycieli pt. „ Wpływ stanu zębów i jamy ustnej na zdrowie całego organizmu dziecka”.

X 2019

Ewa Iwańska

Anna Różycka

Tusz, papier

Referat pt. „ Wpływ stanu zębów i jamy ustnej na zdrowie całego organizmu dziecka”.

6. Promowanie zdrowego odżywiania ( jedzenie warzyw i owoców) jako źródła witaminy C w profilaktyce dziąseł.

90%

Zorganizowanie w przedszkolu „ Jesiennego balu”.

X 2019

Monika Woźniak

Małgorzata Diłaj

Marta Szewczyk

Środki na zakup balonów, bibuły

Zdjęcia

7. Oswajanie dziecka z badaniem stomatologicznym, pokonywanie przez dzieci lęku przed wizytą w gabinecie dentystycznym.

80%

Udział dzieci w profilaktycznym badaniu zębów w Zakładzie Opieki Zdrowotnej „ Centrum Stomatologii” w Zduńskiej Woli

2020

Rada Pedagogiczna

 

Zdjęcia

8. Uczestnictwo w przygotowaniu pierniczków i poznawanie przypraw korzennych. Ozdabianie pierników.

90%

Przedszkolak wie, jak pierniczki robi się”- pieczenie pierniczków z wykorzystaniem przypraw korzennych.

 

Rada Pedagogiczna

Środki potrzebne do wykonania pierników

Zdjęcia

9. Uświadomienie dzieciom, że wizyty w gabinetach dentystycznych, RTG są potrzebne i pomagają nam w systematycznym kontrolowaniu uzębienia.

90%

Wycieczka do pracowni RTG

 

Angelina Rżanek

Jadwiga Nazarska

 

Zdjęcia

10. Dziecko uczy się prawidłowej techniki szczotkowania zębów

100%

Dzień „ Białego Ząbka” w przedszkolu

 

Rada Pedagogiczna

 

Zdjęcia, scenariusze

11.Dziecko poznaje warsztat pracy stomatologa.

90%

Spotkanie ze stomatologiem

II 2020

Ewa Iwańska

Papier

Zdjęcia

12. Dziecko uczy się przyrządzać zdrowe smakołyki, poznaje walory smakowe i zdrowotne dyni.

80%

Muffinki dyniowe smaczne i zdrowe”- obchody Światowego Dnia Muffinki.

III 2020

Rada Pedagogiczna

Środki potrzebne na zakup produktów do zrobienia muffinek

Zdjęcia

13. Dziecko kształtuje w sobie właściwe postawy związane z dbaniem o higienę jamy ustnej, nabiera nawyków higieniczno-zdrowotnych; wie, jak prawidłowo myć zęby.

90%

Zdrowe zęby mieć będziemy, bo o zęby dbać umiemy”- wykonanie plakatu.

Wernisaż prac.

IV 2020

Rada Pedagogiczna

Papier, przybory plastyczne

Wykonane plakaty

14. Promowanie zdrowego żywienia i ukazanie wartości odżywczych produktów oraz występujących w nich witamin i ich wpływ na zdrowie dziecka.

100%

Witaminowe ABC” – przygotowanie tablicy ściennej dla rodziców.

IV 2020

Anna Różycka

Monika Grochmalska

 

Zdjęcia

15. Dziecko aktywnie spędza czas z rodzicami, prezentuje piosenki i wiersze o tematyce zdrowotnej.

100%

Piknik rodzinny pod nazwą „ Cieszymy się, że możemy być razem w Zaczarowanej Krainie” z owocowo-warzywnym poczęstunkiem. Wystawa plakatów wykonanych w grupach „ Zdrowe zęby mieć będziemy, bo o żeby dbać umiemy”.

V 2020

Rada Pedagogiczna

Środki potrzebne na organizację pikniku, papier, tusz, kredki, farby

Zdjęcia

16.Dziecko poznaje pracę w piekarni ( preorientacja zawodowa) oraz różne rodzaje pieczywa.

90%

Obchody „ Święta Bułki”

VI 2020

Rada Pedagogiczna

 

Zdjęcia

PLAN DZIAŁAŃ w roku szkolnym 2020/2021

Zadania

Nazwa zadania

Kryterium sukcesu

Sposób realizacji

Okres/termin realizacji

Wykonawcy/ osoby odpowiedzialne

Potrzebne środki/zasoby

Sposób sprawdzenia wykonania zadania

1.Dziecko wie, że owoce i warzywa są ważnym elementem codziennego jadłospisu niezbędnym do utrzymania zdrowia organizmu oraz jamy ustnej, poznaje i utrwala nazwy wybranych owoców i warzyw.

90%

Dzień owoców i warzyw”- wykonanie sałatki owocowo-warzywnej.

X 2020

Rada Pedagogiczna

Środki potrzebne na zakup owoców i warzyw

Zdjęcia

2.Dziecko poznaje wartości odżywcze buraka oraz etapy powstania ekologicznego zakwasu buraczanego , pokonuje bariery smakowe.

80%

Od buraka do lizaka”- nauka wykonania zakwasu buraczanego z czosnkiem.

XI 2020

Rada Pedagogiczna

Środki potrzebne na zakup produktów do zakwasu buraczanego

Zdjęcia

3.Dziecko poznaje budowę aparatu zębowego, różnorodność środków do higieny jamy ustnej.

70%

Stworzenie ekspozycji, kącików higieny i profilaktyki jamy ustnej w salach

XII 2020

Rada Pedagogiczna

Środki potrzebne na zakup produktów do kącika

Zdjęcia

4.Dziecko poznaje cykl produkcyjny chleba, wie, że jest wiele rodzajów pieczywa.

90%

Dzień Chleba

Od ziarenka do bochenka”. Wypiek i degustacja pieczywa.

I 2021

Rada Pedagogiczna

Środki potrzebne do przeprowadzenia zajęć

Zdjęcia

5. Wzbogacenie wiedzy dzieci na temat zdrowego stylu życia, kształtowanie nawyku spożywania warzyw w formie pieczonej.

80%

Frytki z selera, marchewki i ziemniaczka to zdrowa i smaczna paczka”.

II 2021

Rada Pedagogiczna

Środki potrzebne na zakup produktów

Zdjęcia

6.Promowanie zdrowego odżywiania i regularnej konsumpcji mleka i jego przetworów.

Pandemia – brak możliwości zorganizowania wyjazdu.

Mleko i sery są pyszne i zdrowe i każdy przedszkolak tobie o tym powie”- wycieczka do Spółdzielni Mleczarskiej w Łasku

III 2021

Małgorzata Diłaj

Koszt związany z organizacja wycieczki

Zdjęcia

7.Dziecko poznaje bogactwo witamin zawartych w marchewce, jej wpływu na zdrowie zębów i dziąseł.

90%

Jak marchewkę chrupać będziesz chciał, zdrowe zęby będziesz miał”. Obchody Dnia Marchewki – spożywanie marchewki, soku i ciasta marchewkowego.

IV 2021

Rada Pedagogiczna

Środki potrzebne na zakup produktów

Zdjęcia

8. Uświadomienie znaczenia picia świeżo wyciśniętych soków dla zdrowia, zwrócenie uwagi na walory odżywcze i smakowe warzyw i owoców.

90%

Kto soki pije, ten zdrowo i długo żyje!”- obchody Światowego Dnia Soku, wyciskanie soku z owoców i warzyw. Degustacja.

V 2021

Rada Pedagogiczna

Środki potrzebne na zakup owoców , warzyw

Zdjęcia

PLAN DZIAŁAŃ w roku szkolnym 2021/2022

Zadania

Nazwa zadania

Kryterium sukcesu

Sposób realizacji

Okres/termin realizacji

Wykonawcy/ osoby odpowiedzialne

Potrzebne środki/zasoby

Sposób sprawdzenia wykonania zadania

1.Dziecko poszerza wiedzę na temat walorów odżywczych makaronu i jego znaczenie dla zdrowego rozwoju organizmu

80%

Makaron za dobry uznaję, bo mi energii dodaje”- Obchody Światowego Dnia Makaronu .

X 2021

Rada Pedagogiczna

Koszty pokrycia produktów zakupionych na potrzeby zajęć

Zdjęcia

2.Dziecko poznaje popularne przyprawy stosowane w kuchni za pomocą zmysłów: smaku, węchu, dotyku i wzroku.

90%

Przyprawowy zawrót głowy”- kształcenie umiejętności doprawiania potraw różnymi przyprawami.

XII 2021

Rada Pedagogiczna

Środki na zakup przypraw

Zdjęcia

3.Promowanie zdrowych produktów ze szczególnym zwróceniem uwagi na higienę jamy ustnej

100%

Zdrowo jemy więc zdrowe ząbki mamy”- przygotowanie tablicy ściennej dla rodziców.

I 2022

Anna Różycka

Papier, tusz

Zdjęcia

4.Dziecko poznaje walory smakowe gofrów.

90%

Pyszne gofry zrobię- owocami je ozdobię”- Obchody Dnia Gofra.

II 2022

Rada Pedagogiczna

Środki potrzebne na zakup owoców

Zdjęcia

5.Dziecko poznaje zasady przyrządzania zdrowego posiłku, wdraża się do przygotowania higienicznego i estetycznego posiłku.

100%

Kolorowe, pyszne, zdrowe –robimy kanapki bajkowe”- przygotowanie kanapek.

III 2022

Rada Pedagogiczna

Środki potrzebne na zakup produktów do przygotowania kanapek

Zdjęcia

6.Dziecko poznaje klasyfikację i zastosowanie wybranych ziół. Rozumie, że napary ziołowe znakomicie zastępują herbatę i mają działanie zdrowotne.

90%

Pij napary ziołowe na zdrowie!”- degustacja herbatek ziołowych.

IV 2022

Rada Pedagogiczna

Środki potrzebne na zakup herbatek

Zdjęcia

7. Dziecko rozumie, że o żeby należy dbać i jakie są tego konsekwencje, gdy tego nie robimy. Wie, czym jest próchnica.

100%

Jak psuja się zęby?”- pogadanka z wykorzystaniem ilustracji , filmu, bajki.

V 2022

Rada Pedagogiczna

 

Zdjęcia

8. Dziecko świadomie dokonuje właściwych wyborów, picia wody zamiast słodzonych napojów gazowanych, kształtuje nawyk picia wody.

100%

Pij wodę i bądź zdrowy !”- zwrócenie uwagi, jak ważna jest woda w żywieniu i diecie.

VI 2022

Rada Pedagogiczna

Wydatki na zakup wody

Zdjęcia

9. Podniesienie wiedzy dzieci na temat prawidłowego żywienia, stworzenie sytuacji do samodzielnego przygotowywania przez dzieci, kanapek itp.

100%

Szwedzki stół”- cykliczne organizowanie śniadań na zasadzie stołu szwedzkiego, całodniowy dostęp do wody mineralnej.

X-VI 2019-2022

Rada Pedagogiczna

Intendent

Pracownicy kuchni

 

Zdjęcia

10.Udział w programach i projektach ogólnopolskich promujących zdrowy ekologiczny styl życia

 

80%

Realizacja programów:

- „ Kubusiowi Przyjaciele Natury”

- „ Czyste powietrze wokół nas”

X-VI 2019-2022

 

Rada Pedagogiczna

 

Zdjęcia

Certyfikaty

11.Baza informacji i książek, czasopism, portale internetowe

 

90%

Poszukiwanie literatury fachowej dotyczącej problematyki zdrowotnej

 

X-VI 2019-2022

Rada Pedagogiczna

 

Książki, artykuły z gazet i portali internetowych

12. Doskonalenie nauczycieli

 

80%

Udział w konkursach i szkoleniach dotyczących problematyki zdrowotnej

X-VI 2019-2022

Rada Pedagogiczna

 

Zaświadczenia

13.Rodzice i dzieci korzystają z informacji i materiałów umieszczonych w dwumiesięczniku „ Promyczek”

80%

Redagowanie przedszkolnej gazetki „ Promyczek” zawierającej porady dla rodziców dotyczące zdrowego trybu życia, szerzenie świadomości dotyczącej zdrowego odżywiania i dbania o higienę jamy ustnej.

X-VI 2019-2022

Jadwiga Nazarska

Tusz, papier

Artykuły z gazetki przedszkolnej „ Promyczek”

14. Rodzice i dzieci korzystają z informacji umieszczonej na stronie

80%

Umieszczanie na stronie internetowej informacji dotyczących promocji zdrowia.

X-VI 2019-2022

Ewa Iwańska

Konrad Kazimierczak

 

Strona internetowa

http://pp4zdwola.wikom.pl

ARKUSZ ZBIORCZY DLA STANDARDU PIERWSZEGO Załącznik I

Wymiary i wskaźniki ( stan pożądany, „ optymalny ”)

Ocena

( punkty)

Elementy wymagające poprawy

( jeśli aktualny stan odbiega od pożądanego, czyli oceny 5)

1

2

3

1.Uwzględnienie promocji zdrowia w dokumentach oraz pracy i życiu przedszkola

a) W koncepcji pracy przedszkola ( lub w dokumencie o innej nazwie ) zapisano, że przedszkole realizuje program PPZ; należy on do priorytetów; promocja zdrowia dotyczy dzieci i pracowników; zapis jest zgodny z przyjętą w Polsce koncepcją PPZ ( Analiza dokumentu)

 

 

5      4      3      2

 

b) Pracownicy przedszkola i rodzice mają poczucie, że zdrowie i dobre samopoczucie jest ważną sprawą w przedszkolu    ( Ankieta N, Pn, R- pyt.1)

 

5    4      3      2

 

c) Pracownicy przedszkola uważają, że w przedszkolu są podejmowane działania na rzecz promocji ich    zdrowia ( Ankieta N, Pn-pyt.3)

 

5   4      3      2

 

2.Struktura dla realizacji programu przedszkola promującego zdrowie

a) W zespole promocji zdrowia są przedstawiciele : dyrekcji, N, Pn, R; zadania zespołu sformułowano na piśmie ( Analiza dokumentu, wywiady)

 

5      4     3      2

 

b) Koordynator ds. promocji zdrowia został powołany przez dyrektora w porozumieniu z zespołem promocji zdrowia; zadania koordynatora sformułowano na piśmie (Wywiad z koordynatorem, analiza dokumentu)

5    4      3      2

 

c) Dyrektor przedszkola wspiera działania w zakresie promocji zdrowia (Wywiady, obserwacje)

5      4      3      2

 

d) W protokole z ostatniej kontroli stacji sanitarno-epidemiologicznej nie odnotowano nieprawidłowości lub zostały one usunięte i stacja została o tym poinformowana (Analiza protokołu, obserwacja)

5      4      3      2

 

3. Szkolenia, systematyczne informowanie i dostępność informacji na temat koncepcji przedszkola promującego zdrowie

a) Dyrektor przedszkola i członkowie zespołu promocji zdrowia uczestniczyli w szkoleniu(-ach) na temat PPZ w ostatnich 2 latach (Wywiady, analiza dokumentów)

5      4      3      2

 

b) Zorganizowano wewnętrzne szkolenia na temat PPZ dla rady pedagogicznej i pracowników niepedagogicznych w ostatnich 2 latach (Analiza dokumentów, Ankieta N – pyt. 2, Pn – pyt. 2)

5  4      3      2

 

c)    Rodzicom dzieci    wyjaśniono, co to znaczy, że przedszkole jest PPZ (Ankieta R – pyt. 2, analiza dokumentów)

5     4      3      2

 

d) Na stronie internetowej przedszkola jest zakładka poświęcona PPZ, zawierająca aktualne i wyczerpujące informacje na ten temat (Analiza strony)

5      4      3      2

 

e) Tablica informująca o programie PPZ jest umieszczona w widocznym i powszechnie dostępnym miejscu przedszkola i zawiera aktualne informacje (Obserwacja, analiza informacji)

5      4      3      2

 

4. Planowanie i ewaluacja działań w zakresie promocji zdrowia oraz ich dokumentowanie

a) W 3 ostatnich latach opracowano roczne plany działań w zakresie promocji zdrowia i ich ewaluacji, z uwzględnieniem potrzeb dzieci, nauczycieli, pracowników niepedagogicznych i rodziców dzieci (Analiza planów)

5      4      3      2

 

b) Zapisy planów działań i ich ewaluacji są zgodne z zasadami przyjętymi w PPZ w Polsce (Analiza planów)

5     4      3      2

 

c) W ostatnich 3 latach sporządzono raporty z ewaluacji procesu i wyników działań w zakresie promocji zdrowia zgodne z zasadami przyjętymi w PPZ w Polsce (Analiza raportów)

5      4      3      2

 

Podsumowanie wyników w standardzie pierwszym

Badanie klimatu społecznego przedszkola za pomocą ankiety

Wymiar

Średnia liczba punktów

Wybrane elementy, których poprawa jest pilna i możliwa

(wybierz je z kolumny 3)

a

b

c

1. Uwzględnienie promocji zdrowia w dokumentach oraz w pracy i życiu przedszkola

5.0

 

2.Struktura dla realizacji programu przedszkola promującego zdrowie

5.0

 

3. Szkolenia, systematyczne informowanie i dostępność informacji na temat koncepcji przedszkola promującego zdrowie

5.0

 

4.Planowanie i ewaluacja działań w zakresie promocji zdrowia oraz ich dokumentowanie

5.0

 

Średnialiczbapunktówdlastandardupierwszego(dla4wymiarów):5.0

Problempriorytetowy(wybranynapodstawiezapisówwkolumniec):nie dotyczy

Data: 30.05.2023 Podpiskoordynatora: Anna Różycka

 

ARKUSZ ZBIORCZY DLA STANDARDU DRUGIEGO:

Badanie klimatu społecznego przedszkola za pomocą ankiety Załącznik II a

 

Badana grupa

liczba zbadanych osób

Wymiary

(numery stwierdzeń)

Ocena: średnia punktów w każdym wymiarze

Ocena: średnia punktów we wszystkich wymiarach

 

Elementy wymagające poprawy

(jeśli aktualny stan odbiega od pożądanego(5pkt)

1

2

3

4

5

Nauczyciele

Liczba: 13

Stwarzanie nauczycielom możliwości uczestnictwa w życiu przedszkola(4–5)

5,0

 

       

5,0

 

Relacje i wsparcie ze strony dyrektora przedszkola(6–9)

5,0

Relacje między nauczycielami(10–12)

5,0

Relacje z rodzicami dzieci(13–15)

5,0

Pracownicy niepedagogiczni liczba: 12

Stwarzanie pracownikom możliwości uczestnictwa w życiu przedszkola(4–5)

4,0

       

 

 

4,7

Pracownicy niepedagogiczni nie są w wystarczającym stopniu włączani w sprawy dotyczące życia i pracy przedszkola.

Relacje i wsparcie ze strony dyrektora przedszkola(6–8)

5,0

Relacje z nauczycielami(9–11)

5,0

Relacje z innymi pracownikami przedszkola, którzy nie są        nauczycielami (12–14)

5,0

Rodzice dzieci

liczba:140

Stwarzanie rodzicom możliwości uczestnictwa w życiu przedszkola(3–6)

5,0

 

 

4,7

Rodzice dzieci nie w pełni otrzymują wyczerpujące informacje o postępach i zachowaniu swojego dziecka w przedszkolu.

Relacje z nauczycielami i dyrektorem (7–9)

4,0

Postrzeganie przez rodziców sposobu, w jaki nauczyciele traktują ich dziecko(10–13)

5,0

Podsumowanie wyników w standardzie drugim : badanie klimatu społecznego przedszkola za pomocą ankiety

Średnia liczba punktów dla standardu drugiego dla wszystkich badanych grup dorosłych :4.8

Problem priorytetowy(wybrany na podstawie zapisów w kolumnie 5):

1. Pracownicy niepedagogiczni nie są w wystarczającym stopniu włączani w sprawy dotyczące życia i pracy przedszkola.

2. Rodzice dziecinie w pełni otrzymują wyczerpujące informacje o postępach i zachowaniu swojego dziecka w przedszkolu.

Data:30.05.2023 Podpiskoordynatora: Anna    Różycka

 

ARKUSZ ZBIORCZY DLA STANDARDU DRUGIEGO:

Badanie klimatu społecznego w grupie przedszkolnej techniką „ Narysuj i opowiedz” Załącznik II b

 

Grupa dzieci w wieku: 6-latki Liczba dzieci w grupie: 25 Liczba zbadanych dzieci: 24

Wymiary klimatu społecznego

A. Co dzieci lubią w przedszkolu ?

          Co im się w nim podoba?

B. Czego dzieci nie lubią w przedszkolu?

Co im się w nim nie podoba?

Treści ( wskaźniki) zawarte w notatkach, z rozmów z dziećmi

Liczba wskazań

Treści ( wskaźniki) zawarte w notatkach, z rozmów z dziećmi

Liczba wskazań

1. Samopoczucie i atmosfera

w przedszkolu

Podoba mi się w przedszkolu. Lubię chodzić do mojej grupy, bo pani z nami żartuje.

Miła, fajna atmosfera.

 

22

Nie lubię hałasu.

Gdy ktoś głośno mówi.

2

2. Osoby dorosłe i relacje z nimi

Uśmiechnięta pani, która bawi się z dziećmi.

20

Gdy nie ma mojej Pani.

4

3. Dzieci i relacje między nimi

Lubię bawić się z koleżankami    lalkami, w pocztę, w sklep, w lekarza.

Gdy koledzy mi pomagają.

22

Gdy ktoś mnie bije i zabiera zabawki.

2

4. Rzeczy

(zabawki, sprzęty)

Klocki lego, tor dla samochodów, pociąg, lalki z wózkami, puzzle Psi Patrol, kuchnia z naczyniami, kąciki do zabawy w teatr.

23

Połamanych klocków.

 

1

5. Aktywności (zajęcia, zabawy, imprezy)

Lubię, kiedy puszczane są bańki mydlane.

Tańce, eksperymenty, gry na instrumentach, mycie zębów, gimnastyka z panią. Sadzenie drzew.

22

Praca w książkach.

Brak wyjścia na plac zabaw.

2

6. Jedzenie i picie

Woda niegazowana o każdej porze dnia , surówki, „owocowe wtorki”, zupa pomidorowa, naleśniki z musem owocowym,    lody na Dzień Dziecka.

22

Kiedy w zupie pływa    coś zielonego - natka pietruszki.

Białej zupy.

 

2

7.Pomieszczenia, wyposażenie i teren przedszkola

Plac zabaw, kącik czytelnia.

24

 

 

8. Inne

 

 

 

 

 

Mocne strony: Bardzo dobra, przyjazna atmosfera w przedszkolu, dobre relacja z rówieśnikami.

Słabe strony, problemy do rozwiązania:Nie wszystkie dzieci lubią zielone części warzyw. Nadmierne natężenie hałasu.

Problem priorytetowy :Przejawy braku poczucia bezpieczeństwa w sytuacjach nieobecności nauczyciela wiodącego.

 

Data : 30.05.2023  Podpis koordynatora: Anna Różycka

 

ARKUSZ ZBIORCZY DLA STANDARDU TRZECIEGO Załącznik III

Wymiary i wskaźniki ( stan pożądany, „ optymalny”)

Ocena

( punkty)

Elementy wymagające poprawy

( jeśli aktualny stan odbiega od pożądanego, czyli oceny 5)

1

2

3

1.Program edukacji zdrowotnej w przedszkolu i jego realizacja

a) Cele edukacji zdrowotnej zapisano w programie wychowania przedszkolnego  (Analiza dokumentu)

5      4      3      2

 

b) W planach pracy dla poszczególnych grup uwzględniono treści z różnych obszarów edukacji zdrowotnej: edukacji żywieniowej, edukacji do zwiększania aktywności fizycznej, edukacji do bezpieczeństwa, edukacji do zdrowia psychicznego, edukacji seksualnej (Analiza dokumentów)

5     4      3      2

 

c) Treści edukacji zdrowotnej uwzględnione w planach poszczególnych grup dobrano na podstawie konsultacji z rodzicami, obserwacji zachowań dzieci, a w starszych grupach na podstawie rozmów z dziećmi (Ankieta N – pyt. 16, R – pyt. 13, wywiad z nauczycielami)

5    4      3      2

 

d) W przedszkolu są realizowane zajęcia ukierunkowane na rozwijanie umiejętności życiowych dzieci (wywiad z dyrektorem, z nauczycielami)

5      4      3      2

 

e) Jeśli w przedszkolu realizowane są programy „zewnętrzne”, są to programy o sprawdzonej skuteczności (oparte na dowodach), a wybór ich był uzasadniony (dostosowany do programu wychowania przedszkolnego i planu pracy dla danej grupy/grup) (Analiza dokumentów)

5      4      3      2

 

f) Rodzice każdej grupy są systematycznie informowani o realizacji zajęć dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa, wykorzystuje się w tym celu różne kanały informacyjne (Obserwacja, Ankieta N – pyt. 17, R – pyt. 14)

    5      4      3      2

 

g)    Rodziców zachęca się, aby kontynuowali w domu praktykowanie zachowań prozdrowotnych, o których dziecko uczy się w przedszkolu (Ankieta N – pyt. 18, R – pyt. 15)

    5      4      3      2

 

h) Przebieg realizacji edukacji zdrowotnej w przedszkolu jest omawiany na spotkaniu Rady Pedagogicznej co najmniej 1 raz w roku szkolnym (Wywiad z dyrektorem, analiza dokumentów)

    5      4      3      2

 

2. Umożliwianie dzieciom praktykowania prozdrowotnych zachowań związanych z żywieniem

a) Atmosfera w czasie spożywania posiłków jest miła, nie towarzyszy im pośpiech, przekazywanie dzieciom przykrych uwag (Obserwacja we wszystkich grupach)

5      4      3      2

 

b) Stwarza się okazję i zachęca dzieci do próbowania nowych potraw i produktów o różnych smakach (Ankieta N – pyt. 19)

5      4      3      2

 

c) Dzieci w czasie posiłków mogą zjeść tyle, ile chcą (Ankieta N – pyt. 20)

5      4      3      2

 

d) Dzieciom ze starszych grup stwarza się możliwość uczestniczenia w przygotowaniu prostych potraw, np. zdrowych przekąsek ( Obserwacje, wywiad z dyrektorem i pracownikami kuchni)

5      4      3      2

 

e) W posiłkach dla dzieci ogranicza się podawanie słodkich potraw i słodkich napojów (Analiza jadłospisu miesięcznego, wywiad z kucharką)

5      4      3      2

 

f)    W przedszkolu unika się nagradzania dzieci słodyczami (Ankieta N – pyt. 21, R – pyt. 16)

5      4      3      2

 

g) Ogranicza się podawanie słodyczy i słodkich napojów w czasie imprez w przedszkolu (Wywiad z dyrektorem, Ankieta R – pyt. 17)

5    4      3      2

Przedszkole nie zawsze ogranicza podawanie „Urodzinowych” słodyczy

3.Umożliwianie dzieciom praktykowania zachowań związanych z dbałością o ciało

a) Dzieci myją ręce przed każdym posiłkiem, po wyjściu z toalety i po przyjściu z zajęć poza przedszkolem, systematycznie instruuje się dzieci, jak należy myć ręce (Ankieta N – pyt. 22)

5     4      3      2

 

b) Dzieci codziennie czyszczą zęby z użyciem pasty do zębów (o odpowiedniej zawartości fluoru) co najmniej po jednym posiłku, najlepiej po obiedzie (przed leżakowaniem), systematycznie instruuje się dzieci, jak należy czyścić zęby (Ankieta N – pyt. 23)

5    4      3      2

 

c) W dni słoneczne chroni się dzieci przed nadmiernym nasłonecznieniem (Ankieta N – pyt. 24 )

5     4      3      2

 

4. Działania dla zwiększenia aktywności fizycznej dzieci

a) W czasie zajęć w pozycji siedzącej wprowadza się częste elementy ruchu angażujące różne grupy mięśni i części ciała (Ankieta N – pyt. 25)

5    4      3      2

 

b) W czasie pobytu na placu zabaw, poza spontaniczną aktywnością fizyczną, oferuje się wszystkim dzieciom zorganizowane formy zajęć ruchowych (Ankieta N – pyt. 26)

5    4      3      2

 

c) W przedszkolu organizuje się dodatkowe zajęcia ruchowe (np. rytmika, taniec, sport) dla wszystkich dzieci (Wywiad z dyrektorem)

5      4      3      2

 

d) Zachęca się dzieci i ich rodziców do pokonywania drogi do i z przedszkola pieszo (na rowerze/hulajnodze) wtedy, gdy jest to możliwe (Ankieta N – pyt. 27, R. – pyt. 18)

5      4      3      2

 

5. Umożliwianie dzieciom praktykowania zachowań zwiększających ich bezpieczeństwo

a) Dzieci uczestniczą w zajęciach na temat wzywania/poszukiwania pomocy i postępowania w razie różnych wypadków i zagrożeń (w tym rozpoznawania i radzenia sobie w sytuacji krzywdzenia ze strony dorosłych) (Wywiad z dyrektorem)

5      4      3      2

 

b) Dzieci uczą się używania sprzętu ochronnego, np. zakładają kask, ochraniacze na kolana i łokcie (Wywiad z dyrektorem)

5 4      3      2

 

c) Na początku wykonywania niektórych czynności (np. na drodze, na placu  zabaw, w czasie zajęć ruchowych, jedzenia, zajęć technicznych i plastycznych) dzieci są proszone, aby przypominały zasady bezpiecznego zachowania ich dotyczące (Ankieta N – pyt. 28)

5     4      3      2

 

 

Podsumowanie wyników w standardzie trzecim

Wymiar

Średnia liczba punktów

Wybrane elementy, których poprawa jest pilna i możliwa

(wybierz je z kolumny 3)

a

b

c

1. Program edukacji zdrowotnej w przedszkolu i jego realizacja

5,0

 

2. Umożliwianie dzieciom praktykowania prozdrowotnych zachowań związanych z żywieniem

4.8

Przedszkole nie zawsze ogranicza podawanie słodyczy podczas uroczystości w grupach.

3. Umożliwianie dzieciom praktykowania zachowań związanych z dbałością o ciało

5,0

 

4.  Działania dla zwiększenia aktywności fizycznej

5,0

 

5. Umożliwianie dzieciom praktykowania zachowań zwiększających ich bezpieczeństwo

5,0

 

Średnialiczbapunktówdlastandardutrzeciego(dla5wymiarów): 4.9

Problempriorytetowy(wybranynapodstawiezapisówwkolumniec): Przedszkole nie zawsze ogranicza podawanie słodyczy podczas uroczystości w grupach przedszkolnych.

Data: 30.05.2023 Podpis koordynatora:  Anna Różycka

 

ARKUSZ ZBIORCZY DLA STANDARDU CZWARTEGO Załącznik IV

Wymiary i wskaźniki ( stan pożądany, „ optymalny”)

Ocena ( punkty)

Elementy wymagające poprawy

( jeśli aktualny stan odbiega od pożądanego, czyli oceny 5)

1

2

3

1.Rozwijanie kompetencji pracowników do dbałości o zdrowie i prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci

a) W przedszkolu zorganizowano w ostatnich 2 latach zajęcia/szkolenia dla pracowników dotyczące dbałości o zdrowie ( Ankieta N-pyt.29, Pn- pyt.16)

5 4     3      2

W ostatnich 2 latach zorganizowano jedno szkolenie dla pracowników przedszkola, dotyczące dbałości o ich zdrowie.

b) W przedszkolu jest biblioteczka zawierająca publikacje i materiały dotyczące różnych aspektów dbałości o zdrowie, promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej dla pracowników (Obserwacja)

5    4      3      2

 

c) Nauczyciele uczestniczyli w ostatnich 2 latach w szkoleniach dotyczących realizacji edukacji zdrowotnej dzieci (Ankieta N – pyt. 30)

5    4      3      2

 

d) Nauczyciele czują się przygotowani do realizacji edukacji zdrowotnej dzieci i współpracy w tym zakresie z rodzicami (Ankieta N – pyt. 33)

5      4      3      2

 

e) Pracownicy niepedagogiczni zostali zapoznani z programem edukacji zdrowotnej dzieci i zasadami praktykowania w przedszkolu zachowań prozdrowotnych (Ankieta Pn – pyt. 18)

5      4      3      2

 

2. Pomoc rodzicom dzieci w rozwijaniu kompetencji do dbałości o zdrowie i do wychowywania swojego dziecka

a) Rodzicom oferuje się w przedszkolu zajęcia dotyczące dbałości o zdrowie ich samych i ich dzieci (np. spotkania ze specjalistami) i pyta się o ich potrzeby w tym zakresie (Analiza dokumentów, Ankieta R – pyt. 19 )

5      4      3      2

Przedszkole w niewystarczającym stopniu oferuje rodzicom zajęcia dotyczące dbałości o zdrowie ich samych i ich dzieci

b) Rodzicom oferuje się w przedszkolu zajęcia/warsztaty dotyczące umiejętności wychowawczych (Analiza dokumentów, Ankieta R – pyt. 20)

5      4      3      2

 

c) Na zajęcia dla rodziców dotyczące dbałości o zdrowie i umiejętności wychowawczych zapraszani są babcie i dziadkowie (Wywiad z dyrektorem)

5     4      3      2

Przedszkole nie zaprasza babć i dziadków na zajęcia dla rodziców dotyczące dbałości o zdrowie i umiejętności wychowawczych

d) Zaprasza się rodziców posiadających odpowiednie kompetencje (np. lekarzy, psychologów, pedagogów, dietetyków) do prowadzenia zajęć dla pracowników przedszkola i rodziców dzieci (Wywiad z dyrektorem)

5     4      3      2

 

e) Nauczyciele i inni pracownicy pedagogiczni udzielają pomocy/ konsultacji rodzicom w zakresie rozwiązywania problemów wychowawczych dzieci (Ankieta R – pyt. 21, wywiad z dyrektorem)

5      4      3      2

 

f) W przedszkolu jest „kącik” dla rodziców, w którym znajdują się publikacje i inne materiały dotyczące dbałości o zdrowie i zasad wychowywania dzieci (Obserwacja)

5      4      3      2

 

g) Organizuje się spotkania pracowników, dzieci i ich rodziców połączone z różnymi formami aktywności fizycznej, degustacją „ zdrowych ” produktów i możliwością uzyskania porady w tym zakresie (Wywiad z dyrektorem)

5     4      3      2

 

Podsumowanie wyników w standardzie czwartym

Wymiar

Średnia liczba punktów

Wybrane elementy, których poprawa jest pilna i możliwa

(wybierz je z kolumny 3)

a

b

c

1. Rozwijanie kompetencji pracowników do dbałości o zdrowie i prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci

4,8

 

2. Pomoc rodzicom dzieci w rozwijaniu kompetencji do dbałości o zdrowie i do wychowywania swego dziecka

4.7

 

Liczbapunktówdlastandarduczwartego( dla2wymiarów):4.7

Problempriorytetowy(wybranynapodstawiezapisówwkolumniec):Niewystarczające działania na rzecz rodziców w celu podniesienia ich kompetencji dotyczących dbałości o zdrowie ich samych i ich dzieci

 

Data 30.05.2023  Podpiskoordynatora: Anna Różycka

ARKUSZ OCENY EFEKTÓW DZIAŁAŃ Załącznik V

Dobre samopoczucie w przedszkolu ( część E ankiety)

Badana grupa

Średnia liczba punktów

Najważniejsze lub najczęściej powtarzające się czynniki wpływające na samopoczucie

(dotyczy odpowiedzi na pytania otwarte w ramkach)

Przyczyny nieudzielenia odpowiedzi na pytania otwarte

DOBRZE

ŹLE

1

2

3

4

5

Nauczyciele

Liczba zbadanych :13

5,0

Dobra, życzliwa atmosfera.

Sukcesy dzieci .

Małe sale.

Duża ilość dokumentacji.

 

Pracownicy niepedagogiczni

Liczba zbadanych : 12

5,0

Dobra atmosfera w mojej pracy.

Docenianie mojej pracy.

Duża ilość obowiązków.

 

Rodzice dzieci

Liczba zbadanych : 140

5,0

Życzliwy stosunek pracowników.

Miła i serdeczna atmosfera.

Brak sali do przedstawień, mało komfortowy odbiór występów (krzesełka przeznaczone dla dzieci).

 

Średnia liczba punktów dla wszystkich grup łącznie : 5

Elementy wymagające poprawy: Wymiana krzeseł. Ograniczenie nadmiaru dokumentacji.

Problem priorytetowy: Przejawy przeciążenia pracą.

Data: 30.05.2023  Podpis koordynatora: Anna Różycka

Podejmowanie działań dla umacniania zdrowia (część F ankiety )

Badana grupa

Odsetek odpowiedzi Tak

Działania dla umacniania zdrowia podejmowane

NAJCZĘŚCIEJ

NAJRZADZIEJ

1

2

3

4

Rodzice

Liczba zbadanych : 140

83,0

- podejmowanie aktywności fizycznej,

- zachęcanie dzieci i członków rodziny do aktywnego stylu życia oraz prawidłowego odżywiania

- wspólne posiłki z dzieckiem w domu

Nauczyciele

Liczba zbadanych : 13

90,0

- aktywność fizyczna,

- zwracanie uwagi na prawidłowe odżywianie

- utrzymywanie dobrych relacji z bliskimi,

- zwracanie się o pomoc przy rozwiązywaniu problemów

- szukanie pozytywów

- systematyczne samobadania ( ciśnienie tętnicze, masa ciała itd.),

- umiejętność radzenia sobie z sytuacjami stresowymi, napięciami

- planowanie czasu na relaks, odpoczynek

Pracownicy niepedagogiczni

Liczba zbadanych : 12

88,0

- właściwe odżywianie, uwzględnianie w diecie zdrowych produktów

- zwracanie się o pomoc przy rozwiązywaniu problemów

- staram się być bardziej aktywna

- wyeliminowanie zachowań ryzykownych dla zdrowia np. palenie papierosów

Średni odsetek odpowiedzi tak dla trzech grup

87,0

 

 

Średni odsetek odpowiedzi Tak dla wszystkich grup łącznie: 87,0

 

Wnioski do dalszych działań:

- Wskazać nauczycielom korzyści płynące z systematycznego kontrolowania stanu swojego zdrowia, zachęcać do częstych badań kontrolnych.

- Uświadomić nauczycielom konieczność planowania czasu na relaks.

- Wskazać nauczycielom na konieczność podjęcia właściwych działań w celu wyeliminowania napięć i sytuacji stresowych.

- Uświadomić pracownikom niepedagogicznym skutki niewłaściwych nawyków zdrowotnych, w tym palenia papierosów.

- Wskazać rodzicom korzyści/zalety wspólnego spożywania posiłków z dziećmi w domu.

 

              Data: 30.05.2023 Podpis koordynatora: Anna Różycka

RAPORT KOŃCOWY Z AUTOEWALUACJI

I. Ocena standardów i wybór problemów priorytetowych

Standard

Średnia liczba punktów

Problem priorytetowy

1

2

3

1.Koncepcja pracy przedszkola, jego organizacja i struktura sprzyjają realizacji długofalowych, zaplanowanych działań dla wzmacniania zdrowia dzieci, pracowników i rodziców dzieci

5.0

Nie dotyczy

2.Klimat społeczny przedszkola sprzyja dobremu samopoczuciu i zdrowiu dzieci, pracowników i rodziców dzieci.

4.8

Pracownicy niepedagogiczni nie są w wystarczającym stopniu włączani w sprawy dotyczące życia i pracy przedszkola.

Rodzice dzieci nie w pełni otrzymują wyczerpujące informacje o postępach i zachowaniu swojego dziecka w przedszkolu.

Przejawy braku poczucia bezpieczeństwa u dzieci w sytuacjach nieobecności nauczyciela wiodącego.

3. Przedszkole prowadzi edukację zdrowotną dzieci i stwarza im warunki do praktykowania w codziennym życiu zachowań prozdrowotnych.

4.9

Przedszkole nie zawsze ogranicza podawanie słodyczy podczas uroczystości w grupach

 

4. Przedszkole podejmuje działania w celu zwiększenia kompetencji pracowników i rodziców dzieci w zakresie dbałości o zdrowie oraz prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci.

4.7

Niewystarczające działania na rzecz rodziców w celu podniesienia ich kompetencji dotyczących dbałości o zdrowie ich samych i ich dzieci

 

II. Ocena efektów działań i wybór problemów priorytetowych

Dobre samopoczucie w przedszkolu

* Średnia liczba punktów dla wszystkich grup łącznie : 5,0

* Problem priorytetowy:Przejawy przeciążenia pracą.

Podejmowanie działań dla wzmacniania zdrowia

* Średni odsetek odpowiedzi „ tak” dla wszystkich grup łącznie: 87%

Wnioski do dalszych działań :

- Kontynuacja działań długofalowych z zakresu edukacji zdrowotnej we współpracy ze specjalistami i partnerami środowiska lokalnego.

- Opracowanie oferty szkoleniowej uwzględniającej tematykę działań dla wzmacniania zdrowia pracowników przedszkola.

- Zachęcanie rodziców do konstruktywnej współpracy z przedszkolem ze szczególnym zwróceniem uwagi na działania nakierowane na potęgowanie zdrowia własnego i dzieci.

III. Podsumowanie

1. Co jest największym osiągnięciem ( mocną stroną przedszkola)

- Uwzględnienie promocji zdrowia w dokumentach oraz w pracy i życiu przedszkola.

- W przedszkolu istnieje właściwa struktura służąca realizacji programu promocji zdrowia.

- Realizujemy różne programy profilaktyczne dostosowane do potrzeb i wieku dzieci, powiązane z podstawą programową.

 

2. Jakie są korzyści z przeprowadzenia autoewaluacji?

Przeprowadzona autoewaluacja pokazała nam w jakim miejscu znajdujemy się pod kątem naszych działań z zakresu edukacji zdrowotnej. Utwierdziła nas w tym, że kierunki naszej pracy w zakresie promocji zdrowia przynoszą oczekiwane efekty i angażują całą społeczność przedszkolną. Ponadto wskazała nam co wymaga poprawy, wzmocnienia, rozwinięcia i udoskonalenia w poszczególnych standardach.

3. Jakie były trudności związane z przeprowadzeniem autoewaluacji ?

Autoewaluacja przebiegała sprawnie. Nie zauważyliśmy żadnych trudności. Działaliśmy zespołowo, co ułatwiło nam sprawne wykonywanie zadań.

Data:    30.05.2023  Podpis koordynatora: Anna Różycka

                                                                                                                                                                          Załącznik A

Część wstępna planowania

  1. Problem priorytetowy do rozwiązania

Przedszkole nie zawsze ogranicza podawanie słodyczy podczas uroczystości w grupach.

a) Krótki opis problemu priorytetowego:

Wyniki badań ankietowych wskazują, że 80% rodziców i 90% nauczycieli twierdzi, że w przedszkolu w poszczególnych grupach podczas uroczystości są podawane słodycze. Potwierdziły to także obserwacje i opinie pracowników obsługi.

b) Uzasadnienie wyboru priorytetu :

Na podstawie wyników badań ankietowych, obserwacji i opinii pracowników obsługi zespól promocji zdrowia dokonujący diagnozy uznał, iż problem jest istotny, ponieważ podawania słodyczy podczas uroczystości w grupach może zwiększyć w przyszłości ryzyko zachorowania dzieci na groźne choroby, jak np. cukrzyca, otyłość, choroby serca, próchnica i wiele innych. W związku z powyższym istnieje konieczność podjęcia zadań do zminimalizowania tego zjawiska. Problem priorytetowy został zaakceptowany do rozwiązania przez radę pedagogiczną naszego przedszkola.

2. Przyczyny główne problemu:

  • Niewłaściwe nawyki żywieniowe wyniesione z domu rodzinnego, nieprawidłowe wzorce odżywiania.

  • Niewystarczająca wiedza rodziców w temacie wiodącym.

  • Wysoka oferta słodyczy proponowanych dzieciom w sklepach i supermarketach.

  • Chęć jedzenia słodyczy reklamowanych w mediach oraz propagowanych wśród środowiska rówieśniczego.

3. Rozwiązania dla usunięcia przyczyn problemu :

  • Wyjaśnienie rodzicom i nauczycielom znaczenia ich udziału w edukacji żywieniowej.

  • Organizacja szkoleń dla nauczycieli, pracowników obsługi dotyczących kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych.

  • Przeprowadzenie warsztatów żywieniowych dla rodziców i zachęcanie rodziców do organizowania owocowych urodzin/imienin.

  • Stwarzanie warunków i możliwości do kształtowania postaw prozdrowotnych wśród dzieci.    

Załącznik B

PLAN DZIAŁAŃ

w roku szkolnym 2023/2024

1. Cel: Ograniczenie podawania słodyczy na uroczystości w grupach przedszkolnych.

2. Kryterium sukcesu:

90% nauczycieli uważa, iż w przedszkolu są organizowane urodziny bez słodyczy.

80% rodziców wskaże, że nie podają słodyczy dzieciom.

3. Sposób sprawdzenia, czy osiągnięto cel (sukces):

  1. Co wskaże, że osiągnięto cel? Odsetek badanych rodziców i nauczycieli

  2. Jak sprawdzimy, czy osiągnięto cel? Badanie ankietowe rodziców i nauczycieli

  3. Kto i kiedy sprawdzi, czy osiągnięto cel? Nauczyciele i koordynator promocji zdrowia; czerwiec 2024 r.

II. Zadania

Nazwa zadania

Kryterium sukcesu

Sposób realizacji

Okres/termin realizacji

Wykonawcy/ osoby odpowiedzialne

Potrzebne środki/zasoby

Sposób sprawdzenia wykonania zadania

1. Przeprowadzenie szkoleń, warsztatów dla nauczycieli, pracowników obsługi i rodziców na temat kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych.

80% nauczycieli i pracowników obsługi i po 10% rodziców z każdej grupy wiekowej będzie uczestniczyło w szkoleniach , warsztatach

 

 

20% rodziców z każdej grupy wiekowej będzie uczestniczyło w prelekcji

Organizacja szkoleń, warsztatów dotyczących problematyki zdrowotnej.

 

 

 

 

 

 

Prelekcja dla rodziców z lekarzem, dietetykiem w celu rozwijania u dzieci prawidłowych nawyków higienicznych i żywieniowych.

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

IX -XI 2023

Rada Pedagogiczna , intendent, pracownicy niepedagogiczni, rodzice

 

 

 

 

Rodzice , Rada Pedagogiczna

Środki audiowizualne, materiały biurowe

 

 

 

 

 

Narzędzia multimedialne

Lista obecności, materiały/ wskazówki dla rodziców na stronie internetowej

 

 

 

 

Lista obecności, materiały/ wskazówki dla rodziców na stronie internetowej

2. Stworzenie warunków do działań edukacyjnych w zakresie edukacji zdrowotnej

90 % dzieci weźmie udział w zajęciach na temat piramidy zdrowego żywienia

 

 

 

90 % dzieci weźmie udział w cyklu zajęć propagujących prawidłowe nawyki żywieniowe

 

 

 

 

 

 

 

 

95 % dzieci weźmie udział w zajęciach

 

 

 

 

70% dzieci weźmie udział w konkursie

 

Jadłospis dla przedszkolaka” – poznanie przez dzieci elementarnych zasad zdrowego żywienia i piramidy zdrowego żywienia.

 

 

Słodyczy nie kupujemy, owocami, warzywami i ruchem je zastępujemy” – realizacja cyklu zajęć propagujących zdrowy styl życia. Projekcje filmów i programów edukacyjnych o w/w tematyce.

 

Owocowe urodziny ( zamiast słodyczy rodzice przynoszą do przedszkola owoce)

 

 

Kolorowe koktajle”- wykonanie koktajli z kefiru, maślanki, owoców i warzyw.

 

 

 

Zorganizowanie międzyprzedszkolnego konkursu plastycznego na plakat „ Dziękuję, nie jem słodyczy, czyli Zdrowe Urodziny”. Wernisaż prac.

 

 

XII 2023

 

 

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I - II 2024

 

 

 

 

 

III 2024

Nauczyciele wszystkich grup, wszystkie grupy wiekowe

 

 

 

Nauczyciele z grup, wszystkie grupy wiekowe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nauczyciele wszystkich grup, wszystkie grupy wiekowe

 

 

Nauczyciele wszystkich grup, wszystkie grupy wiekowe

 

Papier, toner

 

 

 

 

 

 

Środki audiowizualne, materiały biurowe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Owoce, warzywa

 

 

 

 

Środki audiowizualne, materiały biurowe

Zdjęcia, scenariusz przedstawienia

 

 

 

 

 

Scenariusze, zdjęcia, sprawozdanie na stronie internetowej przedszkola.

 

 

 

 

 

 

 

Zdjęcia, scenariusze zajęć

 

 

 

 

Zdjęcia, regulamin konkursu

 

3. Opracowanie gazetki ściennej i plansz informujących o wartościach odżywczych poszczególnych owoców i warzyw.

 

 

80% dzieci z najstarszych grup wiekowych weźmie udział w tworzeniu gazetki i plansz ze zdrowym żywieniem

 

 

 

85% dzieci z wszystkich grup wiekowych weźmie udział w tworzeniu plansz ze zdrową żywnością

Zdrowo jem”- opracowanie gazetki ściennej.

 

 

 

 

 

 

 

Opracowanie plansz ze zdrową żywnością „ Jak zachować biały uśmiech, czyli jakie produkty sprzyjają zdrowym zębom, a jakie im szkodzą?”

IV 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

V 2024

Wychowawcy grup

 

 

 

 

 

 

 

 

Nauczyciele grup, dzieci wszystkich grup wiekowych

Materiały biurowe

 

 

 

 

 

 

 

Materiały biurowe

Zdjęcia opracowanej gazetki ściennej

 

 

 

 

 

 

Zdjęcia na stronie internetowej

4.Zorganizowanie spotkań ze stomatologiem.

90% dzieci z wszystkich grup wiekowych weźmie udział w spotkaniach

Zdrowe zęby to podstawa”- cykl spotkań ze stomatologiem. Zapoznanie dzieci z profilaktyką zębów i higieny jamy ustnej.

 

cały rok

 

Nauczyciele grup, dzieci wszystkich grup wiekowych

Środki audiowizualne

Zdjęcia

5.Zorganizowanie, przy współpracy z rodzicami, przedstawienia teatralnego dotyczącego tematyki zdrowego odżywiania.

75% dzieci z najstarszych grup wiekowych i po 10% rodziców z każdej grupy wiekowej będzie uczestniczyło w przedstawieniu

Zorganizowanie przestawienia teatralnego z udziałem dzieci z najstarszych grup wiekowych i rodziców dla społeczności przedszkolnej pt. „ Od dziś obiecujemy, że słodyczy nie jemy” .

V 2024

Rada Pedagogiczna, dyrektor, rodzice , dzieci 5 i 6 -letnie

Materiały papiernicze

Zdjęcia

6. Zorganizowanie pikniku o tematyce zdrowotnej

90% dzieci i rodziców, 100% nauczycieli i obsługi weźmie udział w pikniku

Wiosenny piknik „ W krainie Zdrowia” promujący zdrowe odżywianie, integrujący dzieci z przedszkoli z terenu miasta Zduńska Wola

VI 2024

Nauczyciele z grup, wszystkie grupy wiekowe , dyrektor , pracownicy obsługi, intendent

Materiały papiernicze, warzywa, owoce

Zdjęcia

7. Dokonanie ewaluacji wyników działań w roku szkolnym 2023/2024

Ankietę wypełni 80% rodziców i 100% nauczycieli

Przeprowadzenie ankiety i analiza jej wyników

30.06.2024

Nauczyciele/koordynator

Papier, toner

Zestawienie wyników ankiety

 

Data:30.05.2023  Podpis koordynatora: Anna Różycka